Rędowska Mała Kolej / Randower Kleinbahn
Kontynuując prezentację małych kolei powstałych na terenie dawnej prowincji pomorskiej z inicjatywy lub przy współudziale znanego pioniera – Friedricha Lenza – dziś przybliżam historię Randower Kleinbahn.
Historia linii ze Stobna do Nowego Warpna, podobnie jak pobliskiej Casekow–Penkun–Oder, kończy się niestety dużo mniej optymistycznie niż w przypadku innych kolei tego typu. Przecięcie ich trasy nowo ustanowioną granicą państwową sprawiło, że zostały rozebrane przez Armię Czerwoną i wywiezione na wschód.
W przeciwieństwie do wielu innych małych kolei Pomorza Zachodniego, które zostały szeroko opisane i udokumentowane, informacji na temat rędowskiej kolejki zachowało się znacznie mniej. Mimo to powstało kilka interesujących artykułów, które skondensowały dostępną wiedzę w przystępny i wartościowy sposób – serdecznie zachęcam do ich lektury.
Linki [dostęp 28.10.2025]:
Koleją podróż sentymentalna (sedina.pl) Tekst ten ukazał się również w formie artykułu w czasopiśmie Stowarzyszenia Gmin Polski Regionu Pomerania EuroPomerania, nr 8/2005.
Historia Randower Kleinbahn (redlica.pl)
Ostatni pociąg Randower Kleinbahn (redlica.pl)
---
Geneza Randower Kleibahn sięga powstałych w połowie XIX w. pomysłów na połączenie kolejowe Szczecina z Nowym Warpnem i dalej ze Świnoujściem. Plany te przez lata nie dochodziły do skutku. Ostatecznie w 1895 roku powołano spółkę Randower Kleinbahn AG. Firmie Lenz & Co. powierzono budowę i eksploatację tej kolei. Pierwszy wąskotorowy odcinek o długości 26 km, łączący Stobno (Stöven) ze Stolzenburger Glashütte, został uroczyście otwarty 11 maja 1897 roku.
Kolejka miała kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego tego obszaru, obsługując przewozy towarowe, takie jak drewno, torf, produkty rolne, wyroby szklane z huty oraz słynne wędzone węgorze z Nowego Warpna, zwane „złotem nowowarpieńskim”.
Z uwagi na potrzeby transportowe, w latach 1905-1906 linia została przedłużona do Nowego Warpna (Neuwarp) i jednocześnie przebudowana na normalnotorową o rozstawie szyn 1435 mm, osiągając całkowitą długość 48,7 km. Uroczyste otwarcie całej trasy nastąpiło 10 października 1906 roku.
Okres prosperity trwał do końca lat 20. XX wieku. W latach 1925/1926 przewożono rocznie blisko 127 tysięcy pasażerów. Jednak zamknięcie huty szkła w Stolzenburgu w 1929 roku oraz rosnąca konkurencja ze strony transportu autobusowego doprowadziły do gwałtownego spadku dochodów.
Mimo wprowadzenia innowacji, takich jak szynobus Wismar, pieszczotliwie nazywany „Molli”, kondycja finansowa linii pogarszała się. Działanie kolei zostało przerwane w kwietniu 1945 roku w związku ze zbliżającym się frontem.
W nowej sytuacji geopolitycznej ruch na krótko wznowiono, jednakże 8 sierpnia 1945 roku linia została ostatecznie zamknięta. Po ustaleniu granicy polsko-niemieckiej odcinek od Dobrej do Nowego Warpna został rozebrany jako radzieckie reparacje wojenne.
Polskie Koleje Państwowe przejęły i eksploatowały skrócony odcinek Stobno – Dobra, oznaczony jako linia nr 429, prowadząc ruch pasażerski do 1973 roku. Trasa ta została ostatecznie zlikwidowana w 2000 roku.
Obecnie duża część dawnego nasypu kolejowego jest wykorzystywana jako ścieżki rowerowe.
---
Na poniższym planie widoczny jest przebieg trasy Randower Kleinbahn, a także linia kolejowa ze Szczecina do Trzebieży (mapa została zmontowana z dwóch arkuszy Eisenbahnkarte Deutschlands, nr 14 i 15, z 1944 roku). Jak można zauważyć, obszar Puszczy Wkrzańskiej – mimo słabego stopnia urbanizacji – był całkiem dobrze skomunikowany ze stolicą prowincji.
Na koniec zachęcam do obejrzenia dość świeżej daty filmu (13.01.2025) prezentującego historię i przebieg trasy rędowskiej kolejki:










